Zelňačka s tempehem

zelňačka s tempehem / veganské recepty / miluna-venca.cz

     Tempeh je indonéský pokrm ze sojových bobů prorostlých ušlechtilou plísní. Populární je především na ostrově Jáva, kde se mu pro své výjimečné nutriční vlastnosti přezdívalo “javánské maso”.

     Výroba tempehu je následující: boby se nejprve uvaří s trochou octa, nechají se vychladnout, aplikuje se houbová kultura, směs se rozetře do tenké vrstvy a nechá se 30 hodin při 30°C prorůstat podhoubí. Houbami jsou spájivý kropidlovec drobnovýtrusý (Rhizopus oligosporus) nebo vřeckovýtrusý kropidlák rýžový (Aspergillus oryzae).

tempeh zdraví výživa veganské recepty zelňačka bez masa veganská zelňačka co s tempehem

     Tempeh je velice výživný a bohatý na bílkoviny, vitamíny a vlákninu. Může obsahovat dokonce vysoký podíl vitamínu B12. Jeho množství závisí na tom, jak se tempeh vyrobí. Tradiční javánská výroba, kdy je směs bobů balena do listů ibišku lipovitého, je pro B12 příznivější, než strojově sterilní západní výroba. Na listech tohoto ibišku se totiž přirozeně vyskytuje zmíněný kropidlovec.

     Jak je známo, B12 nedokáže vyrobit žádná rostlinná, živočišná, prvoková ani houbová buňka. Dokážou to jen bakterie. Při tradiční výrobě tempehu je velice pravděpodobné, že se nějaká bakterie ve směsi objeví. V rámci výroby B12 jsou zásadní zástupci Citrobacter freundii a Klebsiella pneumonia. Při sterilní výrobě, kdy se aplikuje například jen kultura kropidláku těchto bakterií mnoho nenalezneme a proto ani vitamínu B12 nebude mnoho. 

     Tempeh v kuchyni připomíná maso. V této zelňačce chutnal jako jemné kuřecí. Jistě by se hodil například do boloňské omáčky na špagety, protože skvěle imituje i mleté maso. Tempeh se totiž při vaření může rozpadnout na jednotlivé boby, a to zvláště, pokud se před nakrájí nebo nastrouhá. 

 

tempeh
Na trhu je k dostání tempeh čerstvý, uzený, smažený nebo marinovaný. Toto je čerstvý.

 

     Recept na 5 litrů zelňačky:

  • 2 balení uzeného tempehu
  • 3 cibule
  • kousek zázvoru
  • 8 stroužků česneku
  • 2 balení kysaného zelí
  • koření: kmín, mletý pepř, petrželová nať, nové koření mleté, sladká paprika, kurkuma, mletý bobkový list, mletý muškátový květ
  • sůl, sojová omáčka bez cukru, olej, mouka
  • a cokoliv, co máte doma a hodí se do polévky, v mém případě čočkové a mungo klíčky

 

     Postup:

  • Ve velkém hrnci začněte na mírném plameni smažit v oleji koření.
  • Od každého druhu asi lžičku; petrželové natě, kmínu a papriky může být více.

 

  • Až začne koření vonět, přidejte nakrájenou cibuli, česnek a zázvor.
  • Asi za 4 minuty přidejte libovolnou přísadu – v tomto receptu klíčky.
  • Smažte. Přidejte kysané zelí a nakrájený nebo nastrouhaný tempeh.
  • Smažte a mezitím si dejte v rychlovarné konvici vařit co nejvíce vody.

 

  • Vařící vodou zalijte hrnec a dejte si vařit další.
  • Mezitím si v hrnku rozmíchejte asi 5 lžic mouky ve vlažné vodě a vlijte do polévky (pro zahuštění).

 

  • Přidejte další uvařenou vodu a tak pokračujte, dokud nebudete mít požadované množství – například 5 litrů.
  • Platí úměra čím více koření, tím více vody.
  • Polévku posolte, občas zamíchejte a vařte asi 15 minut.
  • Poté vypněte vařič a nechte odstát pod pokličkou.
  • Přidejte též sojovou omáčku pro dobrou chuť.

 

zelňačka , tempeh / veganské recepty

Další články z rubriky: