Tradiční masopustní veselí v obci Homole u Panny

masopust homole u panny / miluna

     Reportáž z vesnického masopustu z obce Homole u Panny léta páně 2016, severní Čechy, okres Ústí nad Labem


 

       Masopust

  • Masopust čili karneval je výraz z italského „carnevale“ – „maso pryč“.
  • Masopustní oslavy trvaly od Tří králů do Popelce (Popeleční středy)
  • Popeleční středa pak udává konec všem radovánkám a zahajuje šestinedělní předvelikonoční půst.
  • Popelci předchází několik dnů nevázaného masopustního veselí. Začíná Tučným čtvrtkem, kdy se zabíjelo prase a pokračuje až do Ostatků, tedy do Masopustního úterý, kdy se jde průvod.
  • Masopustní úterý je francouzsky “Mardi Gras“.
  • V průvodu mají jít jako první veselé a červené maškarády v čele s vůdcem Laufrem, vzadu temné a děsivé maškary.
  • Chodilo se od domu k domu. Laufr v předstihu zjišťoval, zda obyvatelé nic nenamítají proti návštěvě průvodu. Ve staveních mívali nachystané koblihy, boží milosti, šišky, kořalku, maso…
  • V podvečer se průvod obvykle sešel na návsi nebo před hospodou.
tradiční masopust

     Tradiční masopustní masky

     V minulosti chodili přestrojeni jen muži, ženy nesměly.

  • Laufr, by měl být vůdčí, sošný, chytrý a pohotový mládenec. Oblečení: bílá kombinéza pošitá barevnými odstřižky. Práská bičem a na hlavě má vysokou špičatou čepici.
  • Laufrova ženuška. Muž převlečený za ženu s notně vycpanými vnady.
  • Mládenci. Urostlí mladíci v černých šatech a cylindrech s červenou pentlí, držící kasičku a jabko na talířku s rozmarýnou.
  • Ženich a nevěsta. Dva muži, za ženicha byl vybírán menší útlý, za ženu hřmotný, přestrojený do svatebního kroje. Nevěsta měla dělat manželi ostudu, hodně pít a veselit se.
  • Turci. Čtyři turečtí vojáci, tančící šátečkový tanec. Především na Vysočině.
  • Kobylka a ras. Kobylka neboli maškara jezdce s koněm v jednom. Ras je pohodný, antoušek, neboli zaniklé povolání likvidátora uhynulých zvířat a odchytávače toulavých zvířat. Kobylka je na závěr poražena rasem, přičemž jsou jí vyčteny prohřešky, které v uplynulém roce spáchala a často to bývají resty nejmenovaných obyvatel vsi, o kterých stejně každý ví, kdo je provedl.
  • Medvěd s medvědářem. Na maškaru medvěda se váže tradice, kdy býval na oblek připevněn obrovský rudý úd a medvěd se pro podporu plodnosti válel s mladými dívkami ve sněhu.
  • Slamák, Slaměný či Pohřebenář. Podle názvu imituje slaměné došky. Maska se vyráběla z kosou posečené a cepem vymlácené žitné slámy. Na konci průvodu mu většinou selky oškubaly sukni a slámou podestlaly pro podporu chovu husí hnízda.
  • Bába s nůší. Vyrobí se vycpanina babky a člověk si vleze do nůše a hraje muže v nůši. 
  • Žid. Má mít kabát z kožešinových odstřižků a různých cetek, veliký červený zobákovitý nos, rozšklebenou držku, výrazné oči a černý klobouk se zaječí pacičkou a ptačími křídly. Nosil pytel s handlem, tedy s množstvím haraburdí, se kterým se po staveních snažil „hauzírovat“, čili prodávat a smlouvat.
  • Kominík. Tato maškara se objevuje koncem 18. století s úředním nařízením pečovat o komíny. Kominík honí účastníky masopustu a černí jim tváře. Dříve často vtrhli do stavení, kontrolovali kamna a při tom jim zůstával za nehtem kus pečeně.
hody půsty masopusty kamila skopová
Většinu informací mám z této skvělé knihy.
masopustní masky
masopustní jídlo
Tradiční jídlo

     V lednu a v únoru začínala práce v zábojnách, kde se lisoval olej. Jelikož tento surový nečištěný olej brzy podléhal zkáze, musel se co nejdříve využít, a to právě v době masopustu přípravou různých sladkých i slaných smažených dobrot. Poté, když žluknul, se ho používalo už jen ke svícení a mazání nářadí.

     Připravovaly se třeba koblihy, sladké Listy z nudlového pečiva, Boží milosti – smažené cukroví. Slané: sekaná/fašírovaná pečeně neboli fašírka, výrobky za zabíjačky apod.

masopustní masky masopust masopustní jídlo

     Masopust v Homoli u Panny

     Tento rok vyšla oslava na 20. února. V 9 hodin ráno jsme se sešli na návsi, za Laufra byl starostův syn Lukáš Ptáček, žádal starostu o svolení k masopustu a dostal jej.

     Nato jsme všichni nastoupili do autobusu a jeli za prvním občerstvením do Haslic. Ke veselení nám hrála kapela lidové písně. Když všichni ochutnali, odjeli jsme do dalších vesnic. Myslím, že to byla Nová Ves u pláně a ještě Suletice, odkud jsme šli pěšky do Byňova, kde jsme zase nasedli a jeli do Lhoty pod Pannou, něco opět požrali a znovu nasedli na konečnou jízdu ze Lhoty zpět do Homole.

 

homole u panny masopust
Náves v Homoli. Laufr žádá starostu o povolení k průvodu.

 

homole u panny masopust
Masopustní kapela. Starosta Homole vlevo.
masopustní jídlo masopustní veselí
homole u panny masopust
Občerstvení v Haslicích

 

homole u panny masopust
Občerstvení v Suleticích

 

homole u panny masopust
Nová Ves u Pláně. Občerstvení z auta.
masopust staročeský tradiční

     Moje maska masopust

     V papírnictví jsem si koupila plastovou škrabošku ve tvaru morové masky a na tělo jsem si vzala svůj starý kostým řádové sestry, který jsme si celá třída koupili na maturitní ples. Dohromady jsem tedy chtěla vypadat jako morová sestra. Tuto morovou masku využívali ve středověku moroví doktoři, zobák vycpávali různými dezinfekčními a vonnými bylinkami a doufali, že je to ochrání před kapénkovou infekcí.

masopustní maska morová
Moje maska. Morová řádová sestra.
masopustní průvod

     Afterparty U Horáčků

     Počasí bylo celkem pěkné, zataženo. Avšak ve 12:30 začal padat déšť se sněhem a ukončil tak (už stejně končící) dopolední veselí. 

     Od 20:00 pokračovalo večerní veselí v hostinci U Horáčků. Vstupné 100 kč. Hrála kapela K.L.M. Roxel music. Hned na úvod zahráli Sluneční hrob od Blue effect a taky Vltavu od Smetany.

 

Masopust Josef lada

 

 

     Půst

     Po masopustním úterý následuje Popeleční středa, která zahajuje dobu postní. Půstem před Velikonocemi se měl člověk zříci všeho, co je postradatelné, očistit tělo, zesílit modlitbu/meditaci a napravit tak sebe sama.

     Zde je zajímavý údaj z wikipedie o léčebném vlivu půstu:

     “Absolvování dvou až čtyřdenního půstu vyvolá v těle proces regenerace bílých krvinek. Existující krvinky jsou nejprve hladovějícím organismem recyklovány.

     Po obnovení přísunu potravy začne tvorba nových bílých krvinek z kmenových buněk. Postění je redukujr hladinu IGF-1 hormonu, který je spojován se stárnutím, růstem nádorů a rizikem vzniku rakoviny.”

masopust ústí nad labem tradiční masopustní veselí tradiční masopustní masky

masopust masopustní zábava tradice

Další články z rubriky: