Vesnický masopust v obci Homole u Panny léta páně 2016, severní Čechy, okres Ústí nad Labem
Co je masopust
- Masopust čili karneval je výraz z italského „carnevale“ – „maso pryč“.
- Masopustní oslavy trvaly od Tří králů do Popelce (Popeleční středy).
- Popeleční středa pak udává konec všemu veselí a zahajuje šestinedělní předvelikonoční půst.
- Popelci předchází několik dnů intenzivní zábavy. Začíná Tučným čtvrtkem, kdy se zabíjelo prase a pokračuje až do Ostatků, tedy do Masopustního úterý, kdy se jde průvod.
- Masopustní úterý je francouzsky „Mardi Gras„.
- V průvodu mají jít jako první veselé a červené maškarády v čele s vůdcem Laufrem, vzadu temné a děsivé maškary.
- Chodilo se od domu k domu. Laufr v předstihu zjišťoval, zda obyvatelé domů mají o návštěvu průvodu zájem. Ve staveních mívali pro maškary nachystané koblihy, boží milosti, šišky, kořalku, apod…
- V podvečer se průvod obvykle sešel na návsi nebo před hospodou.
tradiční masopust
Tradiční masopustní masky
V minulosti chodili přestrojeni jen muži, ženy nesměly.
- Laufr, by měl být vůdčí, sošný, chytrý a pohotový mládenec. Oblečení: bílá kombinéza pošitá barevnými odstřižky. Práská bičem a na hlavě má vysokou špičatou čepici.
- Laufrova ženuška. Muž převlečený za ženu s notně vycpanými vnady.
- Mládenci. Urostlí mladíci v černých šatech a cylindrech s červenou pentlí, držící kasičku a jabko na talířku s rozmarýnou.
- Ženich a nevěsta. Dva muži, za ženicha byl vybírán menší útlý, za ženu hřmotný, přestrojený do svatebního kroje. Nevěsta měla dělat manželi ostudu, hodně pít a veselit se.
- Turci. Čtyři turečtí vojáci, tančící šátečkový tanec. Především na Vysočině.
- Kobylka a ras. Kobylka neboli maškara jezdce s koněm v jednom. Ras je pohodný, antoušek, neboli zaniklé povolání likvidátora uhynulých zvířat a odchytávače toulavých zvířat. Kobylka je na závěr poražena rasem, přičemž jsou jí vyčteny prohřešky, které v uplynulém roce spáchala a často to bývají resty nejmenovaných obyvatel vsi, o kterých stejně každý ví, kdo je provedl.
- Medvěd s medvědářem. Na maškaru medvěda se váže tradice, kdy býval na oblek připevněn obrovský rudý úd a medvěd se pro podporu plodnosti válel s mladými dívkami ve sněhu.
- Slamák, Slaměný či Pohřebenář. Podle názvu imituje slaměné došky. Maska se vyráběla z kosou posečené a cepem vymlácené žitné slámy. Na konci průvodu mu většinou selky oškubaly sukni a slámou podestlaly pro podporu chovu husí hnízda.
- Bába s nůší. Vyrobí se vycpanina babky a člověk si vleze do nůše a hraje muže v nůši.
- Žid. Má mít kabát z kožešinových odstřižků a různých cetek, veliký červený zobákovitý nos, rozšklebenou držku, výrazné oči a černý klobouk se zaječí pacičkou a ptačími křídly. Nosil pytel s handlem, tedy s množstvím haraburdí, se kterým se po staveních snažil „hauzírovat“, čili prodávat a smlouvat.
- Kominík. Tato maškara se objevuje koncem 18. století s úředním nařízením pečovat o komíny. Kominík honí účastníky masopustu a černí jim tváře. Dříve často vtrhli do stavení, kontrolovali kamna a při tom jim zůstával za nehtem kus pečeně.
masopustní masky
masopustní jídlo
Tradiční jídlo
V lednu a v únoru začínala práce v zábojnách, kde se lisoval olej. Jelikož tento surový nečištěný olej brzy podléhal zkáze, musel se co nejdříve využít, a to právě v době masopustu přípravou různých sladkých i slaných smažených jídel. Poté, když žluknul, se používal už jen ke svícení a mazání nářadí.
Připravovaly se třeba koblihy, sladké Listy z nudlového pečiva, Boží milosti – smažené cukroví. Slané: sekaná/fašírovaná pečeně neboli fašírka, výrobky ze zabíjačky apod.
masopustní masky masopust masopustní jídlo
Masopust v Homoli u Panny
Tento rok vyšla oslava na 20. února. V 9 hodin ráno jsme se sešli na návsi, za Laufra šel starostův syn Lukáš Ptáček, žádal starostu o svolení k masopustu a dostal jej.
Nato jsme všichni nastoupili do autobusu a jeli za prvním občerstvením do Haslic. K veselení hrála kapela lidové písně. Když všichni ochutnali, odjeli jsme do dalších vesnic. Myslím, že to byla Nová Ves u pláně a ještě do Suletic, odkud jsme šli pěšky do Byňova, kde jsme zase nasedli a jeli do Lhoty pod Pannou, něco opět požrali a znovu nasedli na konečnou jízdu ze Lhoty zpět do Homole.
masopustní jídlo masopustní veselí
masopust staročeský tradiční
Moje maska masopust
V papírnictví jsem si koupila plastovou škrabošku ve tvaru morové masky a na tělo jsem si vzala svůj starý kostým řádové sestry, který jsme si celá třída koupili na maturitní ples. Tuto morovou masku využívali ve středověku moroví doktoři, zobák vycpávali různými dezinfekčními a vonnými bylinkami a doufali, že je to ochrání před kapénkovou infekcí.
masopustní průvod
Večer U Horáčků
Počasí bylo celkem pěkné, zataženo. Avšak ve 12:30 začal padat déšť se sněhem a ukončil tak (už stejně končící) dopolední veselí.
Od 20:00 pokračovalo večerní veselí v hostinci U Horáčků. Vstupné 100 Kč. Hrála kapela K.L.M. Roxel music. Hned na úvod zahráli Sluneční hrob od Blue effect a taky Vltavu od Smetany.
Půst
Po masopustním úterý následuje Popeleční středa, která zahajuje dobu postní. Půstem před Velikonocemi se měl člověk zříci všeho, co je postradatelné, očistit tělo, zesílit modlitbu/meditaci a napravit tak sebe sama.
Na Wikipedii je údaj o pokusu na myších, u kterých dvou až čtyřdenní půst vyvolal v těle proces regenerace bílých krvinek. Existující krvinky byly nejprve organismem recyklovány a po obnovení přísunu potravy začala tvorba nových bílých krvinek z kmenových buněk.
Ve studii uvádějí, že postění redukovalo hladinu hormonu IGF-1, který je zodpovědný za stárnutí, růst nádorů a riziko vniku rakoviny.