Stručná historie Black Sabbath

…použila jsem převážně informace z Ozzyho autobiografie a knihy Biografie Black Sabbath…


 

black_sabbath
Zleva: Tony, Bill, Geezer, Ozzy

 

Ozzy“ John Michael Osbourne

  • nar. 3. prosince 1948, Aston, Birmingham
  • Ozzyho rodiče pracovali jako dělníci v továrně, měli 6 dětí a byli velmi chudí.
  • Po základní škole pracoval Ozzy chvíli jako instalatér, továrenský dělník a rok a půl na jatkách. Osbourne-Ozzy-1975Z jatek ho vyhodili, protože zbil chlápka, který mu chtěl na hlavu vylít směsici sraček, krve a vnitřností.
  • Pak už nechtěl do žádné fabriky. Poslouchal Beatles a utěšoval se, že i on, kluk z dělnické rodiny, má šanci stát se rockovou hvězdou.
  • Jednou ukradl v místním obchodě věci celkem za 40 liber. Policie ho dopadla a jeho otec to za něj, pro jeho dobro, odmítl zaplatit, takže Ozzy musel jít na 3 měsíce do basy.

 

Geezer“ Terrence Michael Joseph Butler

  • nar. 17. července 1949, Aston, BirminghamGeezer
  • Je z dělnické rodiny irských katolíků.
  • Začal v 11-ti letech hrát na kytaru, ale v Black Sabbath (dále jen BS) musel hrát na basu.
  • Je od osmi let vegetarián a od 20-ti vegan. Jeho matka byla vegetariánka a jako rodina neměli nikdy moc peněz, takže maso prý stejně skoro nejedli.
  • Přezdívku „Geezer“ má z prvního stupně základní školy, protože spolužáky takto často oslovoval. Geezer znamená slangově týpek, maník, chlapík; spisovně podivín.
  • Ozzy: „Geezer není běžnej týpek. Nikdy nemluví sprostě, nežere maso a furt leží v knížkách. Vychodil gympl a pracoval jako účetní praktikant. Hrál v kapele Rare Breed na doprovodnou kytaru. Chodil stylově oblíkanej a nic pro něj nebylo dost výstřední. Na zkoušce se třeba objevil v limetkově zelenejch zvonáčích a stříbrnejch botách s vysokou podrážkou. Uměl psát senzační texty o superhrdinech, černý magii, válkách a spoustě věcí, až z toho šla hlava kolem.“

 

 „Bill“ William Thomas Wardbill ward

  • nar. 5. května 1948, Aston, Birmingham
  • Odmalička hrál na bubny a později s Iommim v kapele Mythology.
  • Ward byl podle Ozzyho nejhodnější člověk jakého poznal. Solidní realistickej kluk. Pokud jde o módu, skoro vůbec se nepřevlíkal, pravej opak Geezera. Kdybyste ho neznali, mysleli byste si, že spí v kartónový krabici.

 

Tony“ Anthony Frank Iommi

  • nar. 19. února 1948, Handsworth, Birmingham
  • Otec Anthony Frank, matka Sylvia Maria Iommi. Rodina jeho matky vlastnila vinici v Itálii. V Birminghamu měli jeho rodiče obchod se smíšeným zbožím, otec byl truhlář.
  • Jako dítě chodil na judo, karate a box, aby se chránil před nebezpečnými pouličními gangy. Později díky tomu pracoval jako vyhazovač v nočních klubech.
  • Ozzy a Tony chodili na stejnou základku. Tony o rok výš.
    Ozzy: „Byl to jeden z mála kluků, který mě nikdy nezbil. Byl vysokej, letěly na něho holky a ve rvačkách na něj nikdo neměl.
    Jednou jsme si mohli do školy přinést vánoční dárky, který jsme dostali. Tony přišel s elektrickou kytarou a uměl na ní fantasticky hrát. Ve škole jsem pak neustále přemejšlel, co asi z Tonyho jednou bude.“
  • V 17-ti letech, ještě před vznikem BS, pracoval se svářečkou v továrně
    Tonyho prsty
    Tonyho prsty

    na plechy. V té době už chtěl práci v továrně ukončit, protože si ho vyhlídl agent a nabídl mu profesionální angažmá v Německu. Jednoho dne ale nepřišel pracovník, který měl na starost rovnání a řezání plechů a Tony to vzal za něj. Skončilo to tak, že si seřízl pravý prostředníček a prsteníček. Je levák, takže pravou rukou mačká struny na pražci. Doktoři mu říkali, že s jeho hudební kariérou je konec. Byl z toho prý tak zoufalý, že pomýšlel na ukončení hudební kariéry. Pak se ale seznámil s tvorbou belgického jazzového kytaristy Djanga Reinhardta, který měl na hmatníkové ruce jen dva prsty a přesto dokázal hrát s absolutní virtuozitou. Tony si vytvořil provizorní protézy z plastové lahve a povolil struny, aby citlivým prstům ulevil. A Geezer si tedy v BS musel podladit basu. Jejich hudba tak zněla tvrději a měla „hutnější spodek“.


 

Začátky (1968 – 1969)black sabbath 1968

     Ozzy si dal inzerát do obchodu s hudebninami: „Ozzy Zig needs a gig. Own PA system“ (Ozzy Zig potřebuje koncerty. Vlastní aparát mám.) S adresou, protože telefon neměli.
Jednoho dne přišel Geezer.

Ozzy: „Před domem jsem uviděl stát kluka s velkým nosem, dlouhejma vlasama a knírkem. Vypadal jako kříženec Guy Fawkese a Ježíše Nazaretskýho. Na sobě měl sametový kalhoty.“

     Geezer a Ozzy spolu chvíli hráli v Rare Breed, ale moc se to nedařilo. Geezerovi nabídli v práci povýšení, takže se rozpadli a několik měsíců se nic nedělo.

     Ozzy se už začínal vzdávat všech nadějí na kariéru zpěváka, když se jednoho dne u dveří objevil zase menší vlasáč s knírem, co vypadal jako bezdomovec, s vyšším dobře vypadajícím hezounem. Hezoun byl Tony. Když Ozzyho poznal, řekl: „Jdeme Bille, tohle je ztráta času.“ Ale Bill mu chtěl dát šanci. Tony řekl, že je to školní šašek a debil a už šel zpátky k autu. Bill už jen omluvně pokrčil rameny. Ozzy to nechtěl vzdát, všiml si Tonyho zraněných prstů a zeptal se ho na ně. To ho zachránilo.

 

sabbath

 

Polka Tulk

  • S bývalou skupinou se Bill a Tony rozešli, takže přijali Ozzyho a Geezera a vymýšleli nové jméno.
  • Ozzy, když seděl na záchodě, uviděl na poličce laciný pudr své matky jménem Polka Tulk. Ostatní s názvem souhlasili, protože s lepším nikdo nepřišel.
  • O něco později s jiným názvem přišel Bill a ostatní opět souhlasili – Earth.

Ozzy: „Oficiálně jsme žádnýho vedoucího kapely neměli, ale všichni věděli, že je to Tony. Byl nejvyšší, nejstarší, největší rváč, nejlíp vypadal, byl i nejzkušenější a očividně nejnadanější. Všichni věděli, že patří do stejný ligy jako Clapton nebo Hendrix. Potrpěl si ale hodně na své soukromí a byl docela odměřenej. Pravý opak mě. U mě nikdo nikdy není na pochybách, co se děje v tý hromádce prošlýho rosolu, co mám v kebuli.“

     V té době byli totálně švorc, protože už i Geezer praštil s prací účetního a všichni doufali, že je brzy bude hraní živit. Po večerech dokonce kradli zeleninu ze zahrádkářských kolonií. Tonyho rodiče jim dávali ze svého obchůdku sendviče, konzervy, cigarety a občas i peníze na benzín. Tonyho otec kupoval a opravoval staré rachotiny a díky tomu měli pořád čím jezdit. A to potřebovali, protože neodmítli nikdy žádný koncert, ať už byl třeba za pár babek.

Ozzy: „Tak moc jsme chtěli, aby to vyšlo, že jsme dělali docela šílený věci. Třeba jsme si sbalili dodávku s aparaturou a zjistili si, jestli bude ve městě hrát nějaká slavná kapela. Kdyby náhodou nepřijeli, jsme nabídnout, že je zastoupíme. Jednou se to opravdu povedlo  –  nepřijeli Jethro Tull. Tony šel za pořadatelem a ten jim nabídl 10 liber. Lidi byli naštvaní a hodili ze začátku několik půllitrů ale ke konci se už uklidnili. V půlce koncertu přijel Anderson, protože se jim na dálnici porouchalo auto. Viděl jsem ho, jak si vzadu pokyvuje do rytmu naší hudby. To bylo skvělý.“

 

black sabbath

 

Tony s Jethro Tull

     Od té chvíle se to rozjelo. Začal se o ně zajímat Jim Simpson a nabídl jim, že jim bude dělat manažera. Jenže když to šli říct Tonymu, ten jim oznámil, že mu Ian Anderson nabídl místo po kytaristovi, který odešel a Tony to přijal. Ostatní byli nepředstavitelně zklamaní ale upřímně mu to přáli. Ale už po čtyřech dnech se vrátil. Nicméně stačil s Jethro zakoncertovat a natočit film.

Tony: „Nebylo to ono, s Andersonem jsme se nenasmáli, necítil jsem se jako mezi svými, chtěl jsem zpátky ke svojí kapele.
     Ale hodně jsem se toho od nich naučil. Především organizovanost a pracovitost. Jethro chodili každé ráno zkoušet. Když jsem se vrátil k BS, byl jsem jediný, kdo mohl řídit, takže jsem kluky začal každé ráno ve čtvrt na 9 vyzvedávat a jeli jsme zkoušet. Tak jako Jethro Tull. Oni měli rozvrh a věděli, od kdy do kdy budou pracovat. Zkusil jsem to s našima a zvykli jsme si to takhle dělat. Ne nakráčet si do zkušebny, kdy se nám zachtělo.“

     A Jethro Tull mu prý neseděli jako parta. Ian seděl při obědě například u jiného stolu než ostatní tři. A manažer Tonymu neustále vtloukal do hlavy, že může být rád, že je součástí této skupiny.

 

black sabbath

Star Club

  • Tony se vrátil a Jim Simpson jim zařídil turné po Evropě. Začali v Dánsku.
  • Ozzy neměl rád nálepku heavy metal. Podle něj byli prostě dál bluesová kapela, která hrála trochu víc hlasitě a strašidelně.

     Dostali trvalé angažmá v hamburském Star Clubu. Každej den museli začít hrát v poledne a skončit ve dvě ráno. Dalo se to zvládnout jedině na drogách, vzpomíná Ozzy. Jednoho večera byl prý Tony tak zfetovaný, že chtěl hrát na flétnu. Přiložil si ji k bradě a foukal do prázdna.

     Neměli moc peněz. Ubytovaní byli v cimře nad klubem. Občas přespávali v bytech zdejších holek. Když měli štěstí, koupily jim pivo a cigarety. Když ne, zkoušely je o cigarety okrást. Jedinej, se kterým chtěly holky spát, byl Tony. Prý občas nějakou holku sbalil, a zatímco ji na palandě osahával, dole jí kluci prohrábli kabelku. Ozzy na to prý dnes není zrovna hrdý.

 

black sabbath

 


Black Sabbath (únor 1970)

  • Návrat do Anglie.
  • Zkušebnu měli naproti kinu, kde zrovna dávali nějaký horor a napadlo je hrát strašidelnou muziku, když lidi také chodí na filmy, které je vyděsí.
black sabbath album
Obal desky Black Sabbath

 

Black Sabbath

     Ozzymu prý někdo poslal zvláštní starou knihu psanou latinsky nebo řecky a tak jí dal Geezerovi, protože ten se o tyhle věci zajímal. Geezer si dokonce vymaloval byt na černo. Měl z té knihy prý trochu strach a tak ji uklidil do kredence. Když se na ní přišel druhý den podívat, už tam nebyla. Podle Geezera záhadně zmizela. Když o tom pak večer přemýšlel, uviděl ve tmě v rohu pokoje černou postavu, která potom zmizela. Řekl o tom Ozzymu a ten vymyslel text skladby Black Sabbath, inspirován italsko-francouzským hororem z roku 1963. 

     Tonyho riff ze skladby Black Sabbath je založen na známém principu ďábelského intervalu, takzvané „zvětšení kvarty“ neboli tritón. Církev ho už ve středověku zakázala používat, protože lidi si mysleli, že zpoza varhan vyskočí Satan. Ozzy s Billem vymysleli text a Geezer název.

 

 „Geezer dělal různé, dost hrozné věci,“ smál se Tony. Geezer, Tony, OzzyNejdřív jsme skutečně takhle žili. Zajímali jsme se o odvrácenou tvář života, hlavně Geezer a já. Chodili jsme na hororové filmy a o věcech na druhé straně jsme se dost bavili. Geezer měl prorocké sny. A ten jeho byt… míval zapálené svíčky, černé stěny. Opravdu tím žil. Chodívali jsme také po obchodech zabývající se černou magií, ale nebylo to o provozování černé magie. Spíš o zájmu o ni.“

Geezer:V textech jsme psali o tom, co se děje, ale lidé o tom nemluví. Texty byly o satanismu, hodně o drogách a o ničivé bombě, na jejímž vývoji se pracovalo.„

 

The Wizard

  • inspirovaná Gandalfem z Pána Prstenů, protože Geezer v té době četl Tolkiena.

 

Wicked World

  • o válce, nemocech a nakonec o svobodné matce, která se snaží vydělat si na živobytí.
    Geezer:Ovlivnil mě Vietnam. U „Iron Man“ to bylo například Science Fiction, jinde fantasy, nadpřirozeno a taky hodně politika. Jediné, o co jsme opravdu nestáli, byly normální, zamilované písně, protože ty psali všichni. Tak jsem prostě psal o věcech, které zajímaly mě. Když jsem třeba přečetl nějakou obzvláště dobrou knihu, zkoncentroval jsem její obsah do písně.“

 

Geezer pro Disc and Music Echo (1970)
My nejsme progresivní rocková kapela. My jsme heavy-popová kapela a slovo pop nám nevadí. Některý popový kapely jsou temnější než jiný. My jsme tak středně temný.“

 

     Simpson jim zařídil nahrání první desky a hned potom měli jet koncertovat do Curychu.
Ozzy:Přijeli jsme do studia, vybalili aparaturu, zahráli jakejsi živej koncert a zas odjeli. Celý to nemohlo trvat dýl než 12 hodin.
Když jsme se vrátili ze Švýcarska, zavolal si nás Simpson a vytáhl hotovou Black Sabbath desku. Všichni jsme z ní byli velmi nadšení a když jí pustil, tak ještě víc, protože tam producent a zvukový režisér přidali do úvodního ryfu efekty bouřky a vyzvánějícího zvonu, takže to znělo jako z nějakýho filmu.“

  • Pátek 13. února 1970 se album začalo prodávat.
Vnitřek obalu desky Black Sabbath
Vnitřek obalu desky Black Sabbath

Ozzy: „Jenže kritici to kurva nemohli vydejchat. Jednou z výhod dyslexie je, že nečtu recenze. Ostatní je ale pořád studovali. Nejhorší recenzi napsal Lester Bangs do časopisu Rolling Stone. Tento časopis o BS nepsal moc dobře. Byli to snobský vysokoškoláci. BS byli z dělnických rodin, školy jsme ukončili předčasně a sami se chvíli živili jako dělníci. Ale z tý recenze jsem smutnej nebyl. Ostatním jsem říkal, že prací kritika je kritizovat, takže není nad čím smutnět. A to album se alespoň někomu líbilo, protože skončilo na osmém místě v britské hitparádě.

Ozzy: „O Tonym jednou napsal kritik, že je jako Jason King s bicepsama. Jason byl soukromý očko ze seriálu. Nosil blbej knír a uhozenej účes. Když se jednou s Iommim setkali a ptal se ho na to, kritik se mu vysmál. To neměl dělat, protože mu Iommi rozbil hubu. Já jeho recenzi našeho dalšího koncertu nečet, ale myslím, že byla pochvalná.

 

Don Arden

     Opustili Jima Simpsona, protože na něj byli už moc velký. Nedostali od něj navíc žádný peníze. Ne že by jim je ukradl, ale nešel je tahat ze společnosti Philips.
Zatelefonoval jim Don Arden, který měl pověst agresivního buldoka. Sekretářku u něj dělala dcera Sharon. Podepsali smlouvu a Don jí řekl, ať kluky odvede k jejich autu. Ozzy jí řekl vtip a ona se zasmála. Prý ten smích pak chtěl slýchat pořád.

     Deska se dobře prodávala. Skupina nedostávala přímo peníze, ale vždycky zatelefonovala do kanceláře a objednali si třeba Rolls Royce nebo cokoliv. Pak se naučili tyhle věci prodávat. Ale Ozzy si nestěžuje, protože měli všechno jako na stříbrným podnose. Nemuseli si prý skoro ani sami zavazovat tkaničky.

     Prý trvalo asi 3 a půl vteřiny, než je dal Jim k soudu. Ale spor se táhl roky a ty peníze, který nakonec Jim dostal, pokryly akorát tak právníky. Dnes se Ozzy s Jimem normálně baví. Ozzy říká, že toho pro hudbu v Birminghamu udělal Jim spoustu dobrýho.black sabbath_1970

     Ozzy potkal jednou v baru Thelmu Rileyovou. Byla hezká a chytrá ale měla už jedno dítě. To Ozzymu nevadilo. Vzali se a odstěhovali se spolu do baráku. Myslel si, že tak to má člověk udělat. Vydělat prachy, najít si holku, oženit se, usadit, mít děti. Byla to příšerná chyba, vzpomíná.

 


Paranoid (září 1970)

  • Letěli na turné do Ameriky a když se vrátili natočili hned druhou desku.
Obal desky Paranoid
Obal desky Paranoid

     Přišel Rodger Bain a říkal, že potřebují ještě pár minut materiálu navíc. Skupina si už chtěla dávat sendviče a odpočívat, ale všichni se do toho dali: Tony vymýšlel riff, Bill bicí, Geezer text a Ozzy melodii, a za 20 minut to měli hotové. Do večera upravovali a vznikla Paranoid, která se moc líbila společnosti Vertigo a pojmenovala po ní celé album, které se původně mělo jmenovat War Pigs. Jen k tomu pak neseděl obal alba, protože ten týpek byl růžovej, jako že válečný prasátko. Teď to vypadalo jak buzík, co šermuje, říká Ozzy. Bill řekl, že je to paranoidní buzík, co šermuje.

 

War pigs

     V úvodu skladby zní protiletecké sirény, typické pro 2. světovou válku. Následuje text o generálech připravujících válku, přirovnávaných k čarodějnicím při černé mši. Vladaři a politici chtějí válku, ale osobně se jí nezúčastňují. Svět je nakonec úplně rozmlácen. Zasahuje Ruka Boží při soudném dnu, váleční prasáci škemrají o milost, ale do parády si je bere smějící se Satan.

Geezer: „Bylo to jednoznačně proti válce ve Vietnamu. O tom, jak všichni ti bohatí politici a bohatí lidé vedou války pro svůj vlastní prospěch a způsobují, že pro ně jiní lidé umírají. Což se děje dodnes.
Texty War Pigs, Lord of this world a dokonce i Paranoid, vycházejí jen a pouze z pozorování společnosti.
Tenkrát se informací o válce ve Vietnamu objevovalo v anglických médiích mnohem víc než v amerických. Tam byla na denním pořádku všechna ta propaganda. A lidi nevěděli, o čem mluvím, když jsme tam přijeli, protože se do televize nic nedostalo.
Každý říkal, že válka ve Vietnamu je skutečně špatná věc, a Anglie se do ní chystala vstoupit. Proto jsme napsali War Pigs.“

 

Paranoid

Geezer: „Tenkrát jsem hodně bojoval s depresí. Bylo to jako na houpačce, jeden den jsem byl šťastný, druhý naopak. No a práce v době, kdy jsem na to byl špatně, jsem napsal část tohodle textu.“

 

Iron Man

Geezer: „Název je podle komiksu Iron Man, jednalo se o ekologické téma. Tenkrát jsme byli všichni nadšenci do ochrany životního prostředí a skladba byla o bytosti, která se přeměňuje v kov a nakonec je úplně neschopná se pohybovat. Na konci už nemůže mluvit, má ale všechny vědomosti, které by mohly Zemi zachránit před katastrofou.“

Electric Funeral

  • hrůzné okamžiky atomového výbuchu, dokonalá anihilace světa, po které následuje něco jako nadpřirozená konference o dané události mezi dobrem a zlem

Geezer: „Byla to doba studené války a vypadalo to, jako by se to mohlo stát každou vteřinu.“

 

Hand of Doom

Geezer: „ S mojí dřívější kapelou jsme hrávali na vojenských základnách v Evropě i v Anglii. Mluvili jsme s vojáky, kteří se vrátili z Vietnamu a ti se vždycky zmiňovali o tom, jak se tam berou drogy. Hodně z nich bylo na heroinu a Anglie pro ně byla takovou přestupní stanicí, kde se museli zbavit závislosti, než se mohli vrátit do USA. Americká vláda neměla zájem, aby média vyčmuchala, že jednotky jsou na heroinu.“

Ozzy: „Bavilo nás psát o věcech, které se kolem nás děly. Třeba o někom, koho vidíte ležet na ulici s jehlou v paži a říkáte si, jestli se z toho dostane. Je to lepší než témata typu chlapec potkal dívku.“

 

Vnitřek obalu Paranoid
Vnitřek obalu Paranoid

 

Fairies wear Boots

Geezer: „Tenhle text napsal Ozzy. Tenkrát se na nás zaměřil gang asi čtyřiadvaceti skinheadů a chtěli nás zbít. Nás bylo asi 5, ale stejně jsme je přeprali. Skinheadi nosili velké boty Doc Marten. Proto jim říkáme „Víly nosí těžké boty“.

 

     V té době zabil Charles Manson Sharon Tateovou a po státech se rozmohl okultismus a jiné satanské společnosti. V tom také tkvěl úspěch skupiny. Nevědomky se přiživili na tomto trendu.
Ozzy: „Ale byli to divný mimo lidi. Jendou dokonce se jeden dostal při koncertě na pódium a šel s nožem po Tonym. Bedňák ho naštěstí sejmul. Nebo se také utábořili před hotelem, kde jsme nocovali, zapálili si tam svíce a čekali. Jednou už jsem toho měl jednou dost, vylezl jsem ráno ven, svíce jim sfoukl a zazpíval „Happy Birthday to you…

  • Ozzy také v Americe poprvé zkusil kokain. V Astonu se sehnat nedal.

 


Master of reality (červenec 1971)

Geezer: „Když nahráváte album, máte originální pásky. Takže vznikla originální (master) verze alba a všechny texty byly o realitě.“

  • Album začíná kašlem, jehož původcem je Tony.
Obal desky Master of Reality
Obal desky Master of Reality

Sweet leaf

  • Tony: „ Přehrával jsem si ve studiu nějaký kytarový part a přišel Ozzy, podávaje mi jointa. Dvakrát jsem z něj natáhnul a málem jsem se u toho udusil. Začal jsem kašlat no a všechno se nahrávalo. Tak vznikl úvod Sweet leaf.“
  • Geezer si v Dublinu koupil cigarety značky Sweet Afton s mottem: „It´s because of the sweet leaf that they taste so good“.Tak vznikl název skladby.

 

After Forever

Geezer: „ Bylo to o tom, co se stane, když nebudeme dávat pozor na to, jak znečišťujeme Zemi, že potom všichni skončíme jako mrtvoly. Vyrůstali jsme v Birminghamu, což bylo průmyslové centrum a první místo, které vám přišlo na mysl, když se jednalo o postavení nové továrny. Všude kolem kouř a špína. V zásadě všichni kolem měli astma, nebo je trápilo nachlazení a rozedma plic. Můj strýc zemřel v 50-ti na plicní chorobu. Pracoval v továrně na pneumatiky Dunlop. Já jsem chvíli pracoval jako účetní v kanceláři té továrny.“

 

Children of the Grave

  • máme se vzpamatovat a začít něco dělat, jinak dojde k apokalypse. Děti budou muset předčasně ulehnout do hrobu, nepodaří-li se jim nás všechny přesvědčit, že se musíme změnit a postarat se, aby byl svět „lepším místem pro život„.

 

Vnitřek Master of Reality
Vnitřek Master of Reality

 


Vol. 4 (září 1972)

     Pronajali si dům na Stradella Road 773 v Bel Air, Los Angeles. Měli tam neustálý přísun, drog, chlastu, holek, nahodilých rock n´rollových nadšenců, jídla… vůbec z toho domu nevycházeli. Personál, zahradník, 6 pokojů, sedm koupelen, soukromé kino a vysutý bazén, ze kterého bylo vidět na lesy a hory.

     Ozzymu se tam moc líbilo a podle něj je deska Snowblind nejlepší, jakou kdy natočili. Nahrávací společnost ale nedovolila ponechat tento název, tak alespoň propašovali na obal alba poděkování „úžasný společnosti COKE-Cola z Los Angeles“.

 

Obal Vol. 4
Obal Vol. 4
Vnitřek Vol. 4
Vnitřek Vol. 4

 

 

 

 

 

 

Supernaut

  • Frank Zappa řekl, že se mu moc líbí a cejtí v ní adrenalin.

 

Changes

  • Tony vymyslel klavírní riff, Ozzy melodii a Geezer text o rozchodu s holkou, který zrovna prožíval Bill.

FX
     Jedná se o zvláštní úvod ke skladbě Supernaut.
Tak tohle je Tony, který hraje na kytaru vestoje a úplně nahý“, smál se Geezer. „Ve studiu se svlékl úplně do naha a na kytaru drnkal kříži, které nosil na krku.“


Laguna Sunrise

  • je o Laguna Beach v Kalifornii. Pláž, moře, písek, východ slunce.

Kokain

     Nová droga kokain si začínala vybírat svou daň a členové skupiny začínali být paranoidní. Báli se, že kvůli tomu kokainu po nich jde policie. Jednou si chtěl Ozzy pustit klimatizaci, ale ovládání bylo vedle knoflíku na nouzový policejní alarm. To nevěděl a když přijeli policajty, všichni zazmatkovali a chtěli spláchnout drogy do záchoda. Otevřela španělsky mluvící služebná a policista jí ukazoval, že toto se stává často.

     Zrychlený srdeční tep a nespavost. Dostali se do stavu, kdy nebyli schopný dělat nic bez koksu ale ani s ním. Na zklidnění po koksu už tráva nestačila, zkoušeli tedy diazepam a heroin, ale heroinu naštěstí nepropadli. Ne tak jejich bedňák Frank. Bill chytl žloutenku a málem umřel. Geezer skončil v nemocnici kvůli problémům s ledvinama a Tony jel víc než všichni ostatní v koksu a jednou po koncertě zkolaboval. Ozzymu koks zanášel hrtan hlenem a odkašlával tak často, že si roztrhl hrtanovou příklopku.

     Měli se pomalu vracet domů, ale báli se, aby nepřivezli svým drahým polovičkám v Anglii nějakou pohlavní nemoc. Chodili proto do nemocnice na injekce penicilinu.

Bill: „Pamatuju si, že jsem potom zhruba 9 měsíců proležel v posteli. Myslím, že jsme museli zrušit nějaké turné. Našli mi hepatitidu B a doktoři říkali, že jestli nepřestanu s pitím a drogami, budu do roka mrtvý. Vzpomínám si, že když jsme pak jeli na turné do Austrálie, musel jsem chodit o holi. Hodně jsem zhubnul a byl jsem pořád z té nemoci hodně slabý.“

Bill: „V tý době se vyhrotila konzumace kokainu, hlavně u mě. Naprosto jsem mu podléhal. Když to album poslouchám, úplně z něj cítím kokainovou nepříčetnost. Kokain mi den po dni ničil život. Myslel jsem si, že jsem díky němu produktivní, přitom ale trvalo strašně dlouho, abych vůbec něco udělal. Málem mě i vyrazili z kapely, protože jsem třeba nedokázal zahrát Under the sun. Byl jsem totálně mimo a dorovnaný, že jsem chvílema zapomínal, co vlastně děláme.“

Ozzy: „Byli jsme v tom až po uši, já a Bill jsme ale zašli ještě trochu dál. Bill později skončil na psychatrii. Já jsem si se vším tím kokainem a dalšími svinstvy v mozku způsobil nerovnováhu. Kokain  tě izoluje a brzo zůstáváš sám ve svém pokoji s paranoiou. A když slyšíš ráno řvát ptáky, máš chuť popadnout brokovnici a každého ptáka v okolí zastřelit. Když se láme den, je to hrůza. A co uděláš, když se probudíš? Šňupneš si! Je to démon.“

Geezer: „ Nikdo z nás čtyř abstinentem nebyl. Tony a já jsme to ale nepřeháněli tolik jako Bill a Ozzy. Já jsem pil a bral poměrně dost drog. Ale popravdě mi moc nesedly. Nemohl jsem je brát, i kdybych třeba chtěl, protože jsem se po nich cítil hrozně. Když jsem se opil, míval jsem příšernou kocovinu. Dvakrát do měsíce si dám nějaký alkohol, ale nemůžu to dělat každý den, tak jako třeba Ozzy s Billem. Nikdy jsem se třeba nedostal do situace, že bych se ráno probudil a dal si třeba lahev vodky.“

 

black sabbath

 


Sabbath Bloody Sabbath (prosinec 1973)

  • Ráj v L.A. skupině moc neprospíval. Tony chtěl pracovat na novém albu, ale ostatní prý byli věčně po hospodách. Vrátili se tedy domů do Británie.

    V Anglii si dali prázdniny. Ozzy si koupil dům Bullrush cottage, kam se s Thelmou přestěhovali. Pořídil si všemožný pistole, bílého koně, protože neměl řidičák.

Vnitřek Sabbath Bloody Sabbath
Vnitřek Sabbath Bloody Sabbath

     

     S kapelou chtěli točit další desku opět v Bel Air, ale zjistili, že v tamějším studiu má Stevie Wonder spoustu svojí aparatury. Bylo to možná dobře, říká Ozzy, kvůli tomu kokainu.
Odjeli tedy do Rockfield Studios, pronajali si Clearwellský hrad a v zatuchlé hladomorně měli zkušebnu. Na stěnách visely středověké zbraně a obrazy, v pokojích byly postele se sloupky a nebesy, všude krby a na zdech zvířecí hlavy, kolem hrádku příkop a u vstupu padací mříž. Místní jim říkali, že na chodbách straší bezhlavá postava. Kapela se strašila, v hladomorně uspořádali seanci a vymýšleli na sebe strašidelné kanadské žertíky.

Ozzy: „Nejvíc jich dělal Tony. Vyrobil například figurínu ze starý krejčovský panny a když se Geezer s Billem vraceli z hospody, vyhodil ji z druhého patra. Bill tenkrát zaběhl rekord.“

Nejvíc žertíků schytával Bill, protože se opíjel ciderem do němoty.

 

Obal Sabbath Bloody Sabbath
Obal Sabbath Bloody Sabbath

     Když měli desku téměř napsanou, přesunuli se do Morgan studios, který byly tenkrát velmi oblíbený. Spolu s nimi tam natáčeli desku Yes.
Ozzy: „Byli to hipíci a do studia si natáhli různý kraviny, prý aby to tam vypadalo víc zemitě: figuríny krav s elektronicky ovladatelnýma vemenama, kupky sena, bílej laťkovej plůtek a v rohu miniaturní stodolu.„

     Ozzy se tam spřátelil s tehdejším členem skupiny – Rickem Wakemenem, kterého to s Yes moc nebavilo, protože rád pil, což zbytek skupiny nedělal. Prý nejedli maso a každý měl za sebou kurz jógy. Jediné, co si občas dopřáli, byla marihuana. Ozzy jednou Rickovi ukázal rozpracovanou Sabra Cadabra a Rick ji klávesově vylepšil.

  • Sabbath Bloody Sabbath se povedlo a všichni z něj měli radost.

 

A national Acrobat

  • Píseň o početí, embryonálním a postnatálním životě. Předává zašifrovaný vzkaz od nenarozeného dítěte, ocitající se paradoxně uprostřed existenciální krize.

     Píseň je podle Geezera o spermatu. Je to prostě o tom, co se stane se všemi těmi spermiemi, které se nedostanou k vajíčku. Je to jako když si položíte otázku, co všechno se s nimi mohlo stát.“

Bill: „Měl jsem také spoustu vlastních věcí, které jsem se bál představit skupině. Všichni jsme je měli. Jenže je nešlo všechny realizovat a nacpat na album. Chtěl jsem tedy, abychom každý měli sólové album, na kterém bysme se zároveň všichni podíleli, takže by nemuselo docházet k nějakým rozepřím. Ale nakonec nic z toho nevyšlo.“

 

Sabbath Bloody Sabbath

Geezer: „Ta skladba je o všech těch manažerských problémech, s nimiž jsme se potýkali. V té době se stalo, že v Irsku začaly britské jednotky pálit na irské demonstranty a to se zapsalo jako Sunday Bloody Sunday (Krvavá neděle). O tom jsem ale psát nechtěl, tak jsem přišel s nápadem Sabbath bloody sabbath, protože nálada v naší skupině ohledně managementu byla docela podobná, jako to co se tehdy stalo v Irsku. Píseň je částečně určená i tisku, vyjadřuje také hořkost z prázdnoty slávy.“

Bill: „Já měl Geezra za irského básníka číslo jedna. Mám takovou trochu romantickou představu, protože jeho původ je opravdu irský. Někdy si ho představuju jako textaře trochu šelmovského, irského, potulného typu, což je myslím poměrně přívětivý náhled.“

 


Sabotage (září 1974)

  • Na obalu desky měla být fotka BS ve staré hradní chodbě: 4 zrcadla a členové skupiny v černých pláštích nebo hábitech. Management říkal, že to zařídí, ale když BS pak pozvali na focení, bylo tam jen jedno zrcadlo a členové se měli fotit v oblečení, ve kterém přijeli. Bill si prý půjčil od manželky červené punčochy a Ozzyho spodky, takže Ozzy je pod kimonem naostro.
Obal Sabotage
Obal Sabotage

Ozzy: „Producent Patrick Meehan přestával být kouzelníkem na druhým konci drátu, kterej všechno zařídí. Stal se z něho otravnej napruzenej hajzl, kterej vám nikdy přímo neodpověděl, kolik prachů vyděláváte.
     Do studia nám posílali obsílky a chodili tam za náma neustále právníci. Museli jsme chodit k soudu.“

     Meehan po nátlaku slíbil vyplácet skupině šeky, ale ty se začaly zpožďovat. Takže ho vyhodili a v reakci na jeho podrazy nazvali další album Sabotage, protože jim přímo k mixážnímu pultu doručili účty za soudní výlohy.

Ozzy: „Manažeři  a advokáti jsou to samý. Oškubou vás a protahujou soudy. Jeden advokát, kterýho jsme měli jednou přišel s tím, že nám koupí pití. Potom nám ho ale všechno naúčtoval.“

Black+Sabbath+1975

The Writ

  • je o absolutním nasrání na Meehana.

Ozzy: „ Všichni ti manažeři s námi jednali jako s nějakým výrobkem. Začal jsem se cítit jako prodejná holka, jako hudební prostitutka. To, že nás nutili, abychom jezdili na jedno turné za druhým, mělo dopad na naše tělesné zdraví. Byli jsme nemocní. Došlo to tak daleko, že jsme se museli spoléhat na drogy, abychom vůbec vlezli na pódium. V managementu váš život vůbec nikoho nezajímá. Až budu mrtvý, najdou si někoho jiného.“

 

Hole in the sky

Geezer: „Je to o životním prostředí, o znečištění vzduchu, prostě o tom, kam tehdejší západní svět tenkrát kráčel. Hole in the sky je ozonová díra.“

 

Megalomania

  • je o nenasytnosti a touze po majetku

 

     V této době začínají rozepře mezi Tonym a Ozzym. Každý chce kapelu ubírat jiným směrem a hádají se i o to, kdo bude na jevišti stát uprostřed.
Ta doba prý pro Ozzyho nebyla nic moc. Byl pořád ožralej, jednou vytáhl na Billa nenabitou bouchačku a také mlátil Thelmu, protože jí začínal mít dost. Dnes toho velmi lituje.

 


Technical Ecstasy (září 1976)

  • Nahrávali na Floridě.
  • Větší část práce včetně mixáže a tvorby finální verze padla na Tonyho bedra, který často a řadu let prohlašoval, že to množství práce, které na albech odváděl, nesl nelibě.
Obal Technical ecstasy
Obal Technical ecstasy

Tony:  „Pamatuju si, že jsem většinu času trčel ve studiu a ostatní se jen tak váleli na pláži.
Je to stará známá věc. Dostanete se na krásné místo, takže vás to svádí, abyste si dávali na čas. Během dne vás to táhne na pláž a pracovat jdete až večer. Finální verze alba zůstala v podstatě na mě, takže jsem se cítil jaksi na okraji ostatního dění. Staral jsem se i o management. Když se vyskytl nějaký problém, šli všichni hned za mnou. Já třeba nemohl jít ven a opít se, pro ně to nebyl problém. Někdo musel zůstat střízlivý, aby dohlédl na to, že všechno proběhne správně.“

Tony: „Všechno se sralo. Album Technical ecstasy jsme natočili v Criteria studios v Miami. Cena byla ale astronomická. Prodeje šly dolů a nahrávací společnosti už o ně neměly takový zájem jako dřív. Dokonce jsme dostali od amerického finančáku výměr milión dolarů na daních. Navíc narůstaly účty za advokáty a neměli jsme manažera. Nějakou dobu vyřizoval telefonáty Bill. S hudbou už jsme vůbec neexperimentovali a tratili jsme svůj směr.“

    Ale Ozzy pomalu začínal ztrácet zájem a říkal si, jaký by to asi bylo vydat se na sólovou dráhu. Mezitím Tony ze studia pořád prohlašoval: „Musíme znít víc jako Queen. Musíme znít víc jako Foreigner…“ Ozzy si myslel, že je divný znít jako kapely, který oni sami kdysi ovlivnili. Ale na druhou stranu se začal víc propadat do bahna drog a chlastu, udělal spoustu hnusnejch věcí a choval se, podle jeho slov, jako debil.

Ozzyho asistent David Tangye: „Myslím, že Ozzy si představoval přímočařejší rock, něco jako muziku na prvním albu. Prostě se do věci pustit, dokončit a hotovo. Dílo se ale při tvorbě dalších desek postupně komplikovalo. Měnily se nahrávací techniky, ve studiu bylo čím dál víc nástrojů a věcí, na které se dalo hrát. Z kláves nebyl Ozzy zrovna nadšený. Měl jsem pocit, že by byl raději, aby to byli pořád oni čtyři.“

Ozzy: „Skupina byla na mizině a mě se nechtělo koncertovat jen abysme zaplatili daně a právníky, to se prostě nesnoubilo s dráhou rockový skupiny, takže jednoho dne jsem odešel ze zkoušky a už se nevrátil. Do novin jsem řekl, jak největší čůrák, pár hnusnejch věcí o kapele, což vůbec nebylo fér. Jenže když se rozpadá kapela, je to jako rozvod- nějakou dobu je vaší jedinou touhou ostatním ublížit, rozumíte?

 

     Ostatní si našli jiného zpěváka, Dave Walker se jmenoval, ale prý to nebylo ono. Potom volal Bill, jestli by se Ozzy nevrátil a on se vrátil a všechno bylo zase v normálu, na povrchu a nikdo o tom nemluvil. Tony s Ozzym vůbec nemluvil, ale nehádali se.

 

 


Never say die! (říjen 1978)

Tony: „Pořád jsme jezdili po turné. Psaní nám nešlo, všechny prameny jako kdyby vyschly. Jedním z faktorů byly pravděpodobně drogy. Než jsme začali nahrávat, odešel Ozzy. Na nějaký čas jsme přizvali jiného zpěváka a napsali jsme pár skladeb. A dva dny předtím, než jsme měli jít do studia, se Ozzy rozhodl vrátit. Odjeli jsme do Toronta. Ozzy nechtěl zpívat nic z toho, co jsme napsali s tím druhým zpěvákem, protože cítil, že se na tom nepodílel a není to jeho. Takže jsme to zkoušeli dávat dohromady před den v kině, byla hrozná zima a večer to nahrávat ve studiu.“

Geezer: „Moc dobrej ten materiál s Davem Walkerem nebyl. Nebyly jsme to my. Fakt je, že to album stejně za moc nestálo. Poskládalo se na poslední chvíli, a proto je tak špatné. Mně se to album nelíbí.“

 

Obal Never say die!
Obal Never say die!

     

     Hned jak se Ozzy vrátil, začali pracovat na albu Never say die! V té době začali mít díky Colinu Newmanovi pořádek ve financích a poradil jim, aby další desku natočili v Torontu – jako daňovej únik, protože jinak by museli dát 80% svých peněz labouristický vládě.

Johnny Blade

Geezer: „Skladba byla částečně o Billovu bratrovi. On býval takový trochu jiný, trochu chuligán, když byl teenager, potloukal se v pouličním gangu.“

Bill: „S tím nápadem přišel Tony. V kině byla zima ale jakmile Tony začal hrát, měl jsem skvělý pocit, že jsme zpátky v roce 1964-5. Byl to přesně stejný typ hry nebo rocku, půlnoční hudba. I Ozzyho ten nápad zaujal.
     Můj bratr býval nějaký čas takový místní pásek, Teddy Boy. Nosíval řetěz a malé břitvy s odkrytým ostřím. Brácha si tuhle image dost pěstoval, byla tehdy hodně populární. Lidi nosívali vlasy uhlazené dozadu a všichni byli zbláznění do Elvise. Brácha mě vlastně přitáhl k rock n rollu a měl na můj život celkově velký vliv. I z Geezerem se dobře znali a vycházeli spolu dobře.“

 

Juniors Eyes

Geezer: „Tuhle skladbu jsem napsal o Ozzyho tátovi, který právě zemřel a Ozzy z toho byl opravdu zničený.“

Bill: „Je to opravdu moc smutná píseň. Od Jacka jsme měli všechny ty původní kříže. Měli jsme ho všichni moc rádi. Všichni jsme znali svoje rodiče navzájem, naše životy se prolínaly, byly jsme jako rodiny vzájemně v kontaktu.“

 

     Ve studiu se prý Ozzy zmínil, že by si chtěl bokem střihnout vlastní projekt. Tony vyštěkl, že by je měl v první řadě dát kapele. Jenže když prý Ozzy s čímkoliv vlastním přišel, nikdo tomu nevěnoval pozornost, nebo řekli, že to stojí za hovno.

     Album v USA úplně vybouchlo ale v Anglii si vedlo docela dobře a díky zlepšující se finanční situaci se rozhodli najmout jako manažera Dona Ardena. Ozzy se začal víc stýkat s Sharon, protože se mu líbil její zlomyslný smích a byla stejně šílená a hlučná jako on. Skvělá společnice. Zamilovával se do ní, ale zatím spolu nic neměli.

  • Na turné v USA se Ozzy tak zfetoval, že zaspal koncert a Bill mu přesně 27.dubna 1979 oznámil, že je vyhozen.
  • Z Ozzyho se potom stal naprostý alkoholik a feťák a říká, že kdyby ho nezachránila Sharon, tak by tak asi i skončil. Sharon mu pak dělala manažerku.

Ozzy: „Musel jsem odejít, protože jsem se nemohl dívat, jak se pronajímají všechny ty velké zatracené domy a jak se snažíme držet krok s kapelami typu Led Zeppelin a Rolling Stones. Říkal jsem, že by to chtělo nějakou zlatou střední cestu, měli bychom dělat to, na co máme peníze a něco si dávat stranou na horší časy. Nakonec jsem se rozloučil a popřál jim hodně štěstí. Mám tři děti a říkal jsem si, že mi nic nestojí za to, abych byl ve 33 letech pod drnem.“

Geezer: „Bylo to vskutku podivné, protože jsme všichni vyrůstali společně. Bude to možná znít trochu otřepaně, ale bylo to jako přijít o bratra.“

 


Heaven and Hell (1980)

  • Na další desce se zbytek skupiny spojil se zpěvákem Ronnie Diem, ale 19. srpna 1980 z kapely odešel Bill.

Bill: „Zkusil jsem to s nimi znovu roku 1984, ale nešlo to. Rozhodl jsem se, že se s BS už v žádném případě nedám dohromady, pokud v kapele nebude Ozzy.“

Bill: „Já skutečně nechtěl být v kapele bez Ozzyho, i když jsem to byl já, kdo mu řekl, že má vyhazov a dlouho jsem se snažil tento smutek potlačovat. Když přišel Ronnie Dio, snažil jsem se k němu přistupovat s nadšením a respektem. Bylo mi jasné, že musíme dělat dál, ale nemůžu říct, že by se mi ta doba dvakrát líbila.“

Bill: „Skladba Neon Nights se mi zdála nějaká moc lehká, v porovnání s jinými texty. Říkal jsem si, že je hezká, taky jsem si ale bručel pod vousy, že věci se změnily a hudba byla blíž mainstreemu než tomu, na co jsem byl zvyklý.“

  • Texty psal hlavně Ronnie.

 


Mob Rules (1981)

  • Sestava: Iommi, Geezer, Dio, Vinnie Appiece
  • Z kapely odešel Ronnie Dio s bubeníkem Vinnie Apiecem a založili skupinu Dio.

Tony: „Byla to mrzutá situace. Dělali jsme na dalším albu. Ronnie to chtěl jinak, než jak jsme to slyšeli my. Takže my byli ve studiu a pracovali na mixáži přes den a pak k večeru dorazil Ronnie a všechno změnil. Skladby začaly znít spíš jako vokalista s doprovodnou kapelou. Snažil se mít nad deskou naprostou kontrolu. Když jsme byli ve Státech, stal se z něho takový menší Hitler.“   

  • Ronnie a Vinnie zase řekli, že to Tonymu nakecal zvukový technik, který měl problémy s pitím a že naopak Tony s Geezerem zesilovali svoje věci a zeslabovali jeho.

Tony: „Zjistili jsme, že Ronnie dělá na svém sólovém albu a měli jsme pocit, že víc pozornosti věnuje jemu než kapele.“

 


Born Again (1983)

  • Sestava: Iommi, Geezer, Ian Gillan, Appiece
  • Geezer a Tony přibrali jako zpěváka Iana Gillana z Deep Purple.

 


Seventh Star (1986)

  • Sestava: Iommi , Glenn Hughes, Geoff Nicholls, Dave Spitz, Eric Singer
  • Odešel Geezer i Ian . Album je jaksi Tonyho sólové, přičemž zaměstnává různé umělce. Je na něm fotka zasmušilého Tonyho v poušti a kolem rytina na měděné desce od německého středověkého umělce Lucase Cranacha staršího.
Obal alba Seventh Star
Obal alba Seventh Star

Tony pro tisk obhajuje sestavení kapely z relativně neznámých tváří: „Je to záměrný počin. Jednat se slavnými osobnostmi bývá obtížné a obnáší to nepříjemnosti. Nechtěl jsem znovu zabřednout do všech těch smluvních jednání a tahanic. Pokaždé, když se do kapely dostal někdo, kdo už měl nějaké jméno, bylo to jako: tak, teď to bude takhle a tadyto bude takhle. Já chtěl vyrazit na cestu a hrát.“

Glenn Hughes: „V BS jsem se necítil dobře. Nevěřím ve zpívání o ďáblovi. Domnívám se, že BS patří Ozzymu, protože písně jsou vlastně i jeho a jenom on je dokáže zazpívat.“

 

  • Podobně dopadla i další Tonyho alba, na dvou účinkuje znovu i Geezer.

 


Album 13 (2013)

  • Sestava: Ozzy, Tony, Geezer, Brad Wilk – bicí
  • + turné
    Bill Ward se nezúčastnil.

 


Zdroje:

Jmenuju se Ozzy – Ozzy Osbourne ve spolupráci s Chrisem Ayresem, Nakladatelství Lidové Noviny, 2009.

Black Sabbath biografie – Martin Popoff, 2006, nakladatelství NAVA

Rat Salad: Black Sabbath, The Classic Years 1969 – 1975. 2006 Nakladatelství BB/art s.r.o.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Iommi

https://en.wikipedia.org/wiki/Geezer_Butler

https://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Ward_(musician)

black sabbath tony iommi bill ward ozzy osbourne geezer butler biografie