Žitné rizoto

žitné rizoto / veganské recepty

Žitné rizoto Chutná alternativa klasického rizota     

  • Žito obsahuje více bílkovin než pšenice.
  • Žitná zrna mají nízký až střední glykemický index (32 – 34) a glukóza se po jídle uvolňuje do krve pozvolna.
  • Je bohaté na vitamíny B1, B2, B6, E, niacin a kyselinu listovou. Z minerálů obsahuje velké množství fosforu, železa, zinku a selenu.
  • Konzumace žita pomáhá proti ateroskleróze a rakovině tlustého střeva, zřejmě díky vyššímu obsahu vitamínu E a selenu.
  • Žito obsahuje méně lepku než pšenice.

veganské recepty žito recepty z žita miluna milunavenca.cz

Recept: žitné rizoto

  • 500g žita
  • 4 cibule
  • 8 stroužků česneku
  • 4 rawit chilli papričky
  • 1 květák
  • hladká mouka
  • libovolný olej
  • koření: kurkuma, sladká paprika, pepř, majoránka, koriandr, kmín
  • sůl

 

 

Postup: žitné rizoto

  • žito přes noc namočte (nebo na 1 – 2 dny s proplachováním) a nabobtnalé ve velkém hrnci vařte asi 20 minut. Ať pěkně plave ve vodě, podle potřeby během vaření vodu doplňte.
  • mezitím, co se žito vaří, v jiném hrnci dejte na mírném plameni smažit 5-6 polévkových lžic oleje
  • na olej vhoďte koření: půl lžíce kurkumy, půl lžíce sladké papriky, větší špetku mletého pepře, půl lžíce majoránky, půl lžíce mletých semen koriandru a půl lžíce (mletého) kmínu
  • koření za občasného míchání smažte 4-5 minut
  • přihoďte i nakrájené cibule, česnek a chilli papričky a smažte asi 10 minut
  • podle potřeby podlijte trochou vroucí vody
  • můžete zvýšit plamen
  • omyjte a nakrájejte květák a přihoďte jej k smaženině
  • vše podlijte hrnkem vroucí vody a smažte nebo duste směs s květákem asi ještě 10 minut 
  • vytvořte si moučné zahušťovadlo: 2 lžíce hladké mouky rozmíchejte v hrnku s teplou vodou a vlijte ke smaženině a ještě chvíli za občasného míchání opékejte
  • vmíchejte smaženinu do vody s uvařeným žitem, posolte a řádné promíchejte
  • vše vařte za občasného promíchávání pod pokličkou ještě asi 3 minuty
  • vařič vypněte a nechte asi 20 minut jídlo dojít a spojit chutě

 

  • pokud máte rádi umami chuť, jídlo si na talíři můžete přilepšit světlou sojovou omáčkou bez cukru a bez glutamátu s vyšším obsahem sojových bobů. Takovou mají třeba v Kauflandu: Pearl River Bridge – Helle Soja Sauce a stojí kolem 50kč 500ml
  • podávejte s libovolnou čerstvou zeleninou a ozdobené třeba kadeřavou petrželí

žitné rizoto, žito, recepty z žita, žitné ragú, žito jako příloha

Výsledná chuť: žitné rizoto

  • Žito je pěkně šťavnaté. Zrníčka jsou pružná a při skusu praskají. Je to velmi dobrá alternativa rizota, pokud nejste citliví na lepek. Je to vlastně žitoto.

 

žitné rizoto / veganské recepty
Žitné rizoto a stálekvetoucí ibišek.

 

Další články z rubriky: