Segedínský guláš s červenou rýží

     Segedín lze připravit i bez živočišných přísad, největší chuť totiž stejně zajistí zelí a koření. Jako přílohu jsem, v této veganské verzi, zvolila červenou rýži.  

     Červená rýže je neloupaná a nebroušená bílá rýže. Má lehce oříškovou chuť a díky její pevné slupce se jen tak nerozvaří, ba naopak, při konzumaci příjemně křupe. Neobsahuje lepek, je lehce stravitelná a nezpůsobuje plynatost. Hrnek vařené rýže je prý výživově třikrát hodnotnější než stejné množství brambor. Rýže pomáhá stabilizovat hladinu glukózy v krvi, obsažené polysacharidy se totiž uvolňují postupně, což zabraňuje přejídání a chuti na sladké.

     Existují dvě teorie vzniku segedínského guláše:
1) vytvořil ho neznámý obyvatel maďarského města Szegedu,

2) autorem je budapešťský hospodský Székely, který pozdě večer narychlo smíchal všechno, co dům dal, aby obsloužil hladové opilce

     V Maďarsku je známý pod názvem Székeyi káposzta, což v překladu znamená Sezékelyho zelí a servírují ho převážně s chlebem. Slovo gulyás však pro Maďary znamená polévku. Guláši, tak jak ho známe my, říkají perkelt.


Recept na segedín bez spáchání násilí na zvířatech:

  • červenou rýži přes noc namočit, druhý den vařit do změknutí (cca 20 minut) spolu se sojovými kostkami
  • ve velkém hrnci dát smažit v oleji koření: sladkou papriku, kmín, (mletý) vavřínový list, nové koření, pepř, majoránku veganské recepty
  • poté přidat nakrájené cibule, česnek, chilli papričky a smažit do změknutí
  • přidat kysané zelí, trochu vody, sůl a povařit
  • přidat rýži s kostkami, sojovou omáčku bez cukru, podusit a nechat dojít

Výsledek: Ještě si pamatuji, jak chutná klasický segedínský guláš a toto jídlo chutnalo dost podobně. Takže po vegansku lze. 🙂

veganský segedínský guláš s hnědou rýží