Prosté obilné placky jak od chudé sedlačky

 

     Tyto placky jsou za chvilku hotové a jistě zdravější než kynutý chléb z bílé mouky. Žádný cukr ani olej a chuť přesto delikátní.


 

     Zatím jsem je připravovala na dva způsoby – pohankové a ovesné. Možností je však velké množství a doporučuji s ingrediencemi experimentovat. Napadá mě třeba zkusit jahelný, cizrnový či kroupový základ, těsto spojí kukuřičná mouka a k tomu vždy menší množství různých ořechů a semínek. Chuť dodá libovolná kořenící směs. Už jsem zkusila kari směs a českou klasiku libeček, majoránka, kmín. Chci však zkusit ještě perníkové koření, thajskou curry pastu, garam masalu nebo adžiku.

Placky z ovesných vloček s arašídy

 

     Namáčení zvýší objem, pročistí zrno a usnadní trávení


     Základ je obeznámit se s problematikou namáčení a klíčení. Zjistíte, že přes noc namočená semena či ořechy nabobtnají, což je činí klíčivějšími a stravitelnějšími. Máčením se totiž ze semen odstraňuje klíčení inhibující kyselina fytová, která zároveň brzdí i schopnost našeho těla vstřebávat z potravy živiny. Máčením a klíčením se semínko aktivuje a do chodu se dají enzymy, které dobře vyživí naše těla.

 

     Preventivně bezlepkově


     I při pečení běžného chleba se doporučuje přidat k těstu dávku naklíčeného žita či jiné obiloviny. Avšak lepek obsažený ve většině obilovin se obecně nedoporučuje. Je skvělý na pečení a tvarování těsta – dodává pružnost a gumovost. Je to ale nestravitelný glykoprotein a naše střeva po něm propouštějí do krve nedostatečně strávené bloky bílkovin, což následně zanáší mízu a imunitní systém.

     Lepek obsahuje pšenice, špalda, žito, ječmen. Oves se má za to, že je bezlepkový, ale názory se různí. Lepek neobsahuje proso, rýže, kukuřice, brambory, pohanka, amarant, quinoa (merlík), konopí, chia semena…


.    Đậu phộng


     Při pokusu s plackami z ovesných vloček, jsem použila ingredienci, kterou známe většinou jen v pražené a solené formě – arašídy. Ve vietnamských obchodech se však prodávají arašídy syrové, stojí 60 kč za půl kila a mají překvapivě o dost jinou chuť – připomínají totiž chuť čerstvého hrášku s bramborovou mutací. Stejně jako hrách rostou v luscích a jako brambory pod zemí. Stačí je též přes noc namočit a poté použít do vaření či pečení. (Jsou jedlé i syrové). 

 

 


.

     Recept na pohankové kari placky

  • 500g pohanky
  • 3 hrsti slunečnicových semen
  • 200g celozrnné špaldové mouky
  • směs kari koření, sůl, sojová omáčka

 

     Postup

  •      Pohanku propláchneme a necháme přes noc ve vodě namáčet. To samé provedeme se slunečnicemi. Je prý lepší namáčet každý druh semínek zvlášť. Ráno ještě jednou propláchneme a obojí smícháme. Přidáme koření, sůl, sojovku a mouku. Pořádně promíchat a nechat ještě asi hodinu bobtnat. Nasátá mouka vytvoří kašovitou konzistenci, díky které se placka na pánvi nerozpadá.
  •      Lžící nebo malou naběračkou klademe směs na pánev – ideálně na lívancovou, ale taky jí nemám. Opékáme na téměř maximální výkon (například pátý stupeň z šesti). Cca za 2 minuty placky obrátíme a pečeme zhruba stejný nebo kratší čas i z druhé strany.
  •      Podáváme s čerstvou zeleninou, výborné i s plnotučnou hořčicí a koprem. Druhý den po pobytu v lednici jsou snad ještě lepší, pěkně vláčně.