Prosté pohankové placky jak od chudé sedlačky

pohankové placky / veganské recepty

     Tyto placky jsou za chvilku hotové a jistě zdravější než kynutý chléb z bílé mouky. Žádný cukr ani olej a chuť přesto delikátní.


veganské recepty ovesné placky recept staročeské placky obilné placky placky miluna veganské recepty veganská jídla rychlá

     Experimentální plackologie pohankové ovesné placky

  • Zatím jsem je připravovala na dva způsoby – pohankové a ovesné.
  • Možností je velké množství a doporučuji s ingrediencemi experimentovat.
  • Napadá mě třeba zkusit jahelný, cizrnový či kroupový základ, těsto spojí kukuřičná mouka a k tomu vždy menší množství různých ořechů a semínek.
  • Chuť dodá libovolná kořenící směs. Už jsem zkusila kari směs a českou klasiku libeček, majoránka, kmín.
  • Chci však zkusit ještě perníkové koření, thajskou curry pastu, garam masalu nebo adžiku.

 

ovesné placky s arašídy
Placky z ovesných vloček s arašídy

 

     Namáčení zvýší objem, pročistí zrno a usnadní trávení     

  • Základ je obeznámit se s problematikou namáčení a klíčení. Zjistíte, že přes noc namočená semena či ořechy nabobtnají, což je činí klíčivějšími a stravitelnějšími.
  • Máčením se totiž ze semen odstraňuje klíčení inhibující kyselina fytová, která zároveň brzdí i schopnost našeho těla vstřebávat z potravy živiny.
  • Máčením a klíčením se semínko aktivuje a do chodu se dají enzymy, které dobře vyživí naše těla.

 

     Preventivně bezlepkově pohankové ovesné placky

  • I při pečení běžného chleba se doporučuje přidat k těstu dávku naklíčeného žita či jiné obiloviny.
  • Avšak lepek obsažený ve většině obilovin se obecně nedoporučuje. Je skvělý na pečení a tvarování těsta – dodává pružnost a gumovost. Je to ale nestravitelný glykoprotein a naše střeva po něm propouštějí do krve nedostatečně strávené bloky bílkovin, což následně zanáší mízu a imunitní systém.

 

  • Lepek naleznete v pšenici, špaldě, žitě a ječmeni. Má se za to, že oves je bezlepkový, ale názory se různí. Lepek neobsahuje proso, rýže, kukuřice, brambory, pohanka, amarant, quinoa (merlík), konopí, chia semena…

syrové arašídy
     Đậu phộng pohankové ovesné placky

  • V pokusu s ovesnými plackami jsem použila ingredienci, kterou známe většinou jen v pražené a solené formě – arašídy. Ve vietnamských obchodech se však prodávají arašídy syrové, stojí 60 kč za půl kila a mají překvapivě o dost jinou chuť – připomínají totiž chuť čerstvého hrášku s pečenými bramborami.
  • Stejně jako hrách rostou v luscích a jako brambory pod zemí. Stačí je též přes noc namočit a poté použít do vaření či pečení. (Jsou jedlé i syrové). 

 

 


.

     Recept na pohankové kari placky: pohankové ovesné placky

  • 500g pohanky
  • 3 hrsti slunečnicových semen
  • 200g celozrnné špaldové mouky
  • směs kari koření, sůl, sojová omáčka (bez cukru a bez glutamátu)

 

     Postup: pohankové ovesné placky

  • Pohanku propláchněte a nechte ve vodě namáčet přes noc .
  • To samé udělejte se slunečnicemi. Je prý lepší namáčet každý druh semínek zvlášť.
  • Ráno ještě jednou propláchněte a obojí smíchejte.
  • Přidejte koření, sůl, sojovou omáčku a mouku.
  • Řádně promíchejte a nechte ještě asi hodinu bobtnat. Nasátá mouka vytvoří kašovitou konzistenci, díky které se placka na pánvi nerozpadá.
  • Lžící nebo malou naběračkou klaďte směs na pánev – ideálně na lívancovou, ale v tomto receptu jsem ji nepoužila.
  • Opékejte na vysoký výkon (například pátý stupeň z šesti). Asi za 2 minuty placky obraťte a pečte zhruba stejný nebo kratší čas i z druhé strany.

 

  • Podávejte s čerstvou zeleninou.
  • Výborné jsou s plnotučnou hořčicí a koprem.
  • Druhý den po pobytu v lednici jsou snad ještě lepší, pěkně vláčně. 🙂

 

pohankové a ovesné placky / veganské recepty

Další články z rubriky: