Homolský masopust 2016

     Co je to masopust, jak probíhaly tradiční oslavy a jak ho slaví Homole u Panny se dozvíte v tomto článku.


 

Půst

     Půstem před Velikonocemi se měl člověk zříci všeho, co je postradatelné, očistit tělo, zesílit modlitbu/meditaci a napravit tak sebe sama.

     Zde je zajímavý odstavec z wikipedie o léčebném vlivu půstu:

V biologii a medicíně je půst příkladem tzv. Hormeze, tedy příznivého působení mírné zátěže na organismus. Tzv. restrikce kalorií, tedy omezení příjmu potravy u experimentálních zvířat o zhruba 30%, konzistentně prodlužuje život, chrání proti rakovině, civilizačním chorobám i demenci. Absolvování dvou až čtyřdenního půstu vyvolá v těle proces regenerace bílých krvinek. Existující krvinky jsou nejprve hladovějícím organismem recyklovány. Po obnovení přísunu potravy začne tvorba nových bílých krvinek z kmenových buněk. Postění je také doprovázeno s redukcí hladiny IGF-1 hormonu, který je spojován se stárnutím, růstem nádorů a rizikem vzniku rakoviny. Tyto poznatky jsou aplikovatelné i na člověka, avšak s velkou mírou opatrnosti. V období úplného půstu má člověk zhoršenou schopnost bránit se infekci, zahojit poranění (včetně operace), sníženou plodnost, musí zvládnout zdravotní rizika jako acidózu a celkově se necítí příliš komfortně. I pro zdravého člověka proto lékaři nedoporučují držet úplný půst déle než tři dny.

Masopust Josef lada

Masopust

  • Masopust čili karneval z italského „carnevale“ – „maso pryč“.
  • Masopustní oslavy trvaly od Tří králů do Popelce (Popeleční středy, ta vycházela letos na 10. února).
  • Popeleční středa udává konec všem radovánkám a zahajuje šestinedělní předvelikonoční půst. Popelci ale právě předchází několik dnů nevázaného masopustního veselí. Začíná Tučným čtvrtkem, kdy se zabíjelo prase a pokračuje až do Ostatků, tedy do Masopustního úterý, kdy se jde průvod. Masopustní úterý je frnacouzsky „Mardi Gras„.
  • V průvodu mají jít jako první veselé a červené maškarády v čele s vůdcem Laufrem, vzadu temné a děsivé maškary.
  • Chodilo se od domu k domu. Laufr v předstihu zajišťoval, zda obyvatelé nic nenamítají proti návštěvě průvodu. Ve staveních mívali nachystané koblihy, boží milosti, šišky, kořalku, maso…
  • V podvečer se průvod měl sejít na návsi nebo před hospodou.

 

Tradiční masopustní masky

     V minulosti chodili přestrojeni jen muži, ženy nesměly.

  • Laufr. By měl být vůdčí, sošný, chytrý a pohotový mládenec. Oblečení: bílá kombinéza pošitá barevnými odstřižky. Práská bičem a na hlavě má vysokou špičatou čepici.
  • Laufrova Ženuška. Muž převlečený za ženou s notně vycpanými vnady.
  • Mládenci. Urostlí mladíci v černých šatech a cylindrech s červenou pentlí, držící kasičku a jabko na talířku s rozmarýnou.
  • Ženich a nevěsta. Dva muži, za ženicha byl vybírán menší útlý, za ženu hřmotný, přestrojený do svatebního kroje. Nevěsta měla dělat manželi ostudu, hodně pít a veselit se.
  • Turci. Čtyři turečtí vojáci, tančí šátečkový tanec. Především na Vysočině.
  • Kobylka a ras / medvěd s medvědářem. Kobylka neboli maškara jezdce s koněm v jednom. Ras je pohodný, antoušek, neboli zaniklé povolání likvidátora uhynulých zvířat a odchytávače toulavých zvířat. Kobylka je na závěr poražena rasem, přičemž jsou jí vyčteny prohřešky, které v uplynulém roce spáchala a často to bývají resty nejmenovaných obyvatel vsi, o kterých stejně každý ví, kdo je provedl.
    S maskou medvěda se váže tradice, kdy býval na oblek připevněn obrovský rudý úd a medvěd se pro podporu plodnosti válel s mladými dívkami ve sněhu.
  • Slamák, Slaměný či Pohřebenáč. Podle názvu imituje slaměné došky. Maska se vyráběla z kosou posečené a cepem vymlácené žitné slámy. Na konci průvodu mu většinou selky oškubaly sukni a slámou podestlaly pro podporu chovu husí hnízda.
  • Bába s nůší. Vyrobí se vycpanina babky a člověk si jakoby vleze do nůše a hraje muže v nůši s umělým obličejem v týle. Hraje tedy babku s malým mužem v nůši.
  • Žid. Má mít kabát z kožešinových odstřižků a různých cetek, veliký červený zobákovitý nos, rozšklebenou držku, výrazné oči a černý klobouk se zaječí pacičkou a ptačími křídly. Nosil pytel s handlem, tedy s množstvím haraburdí, se kterým se po staveních snažil „hauzírovat“, čili prodávat a smlouvat.
  • Kominík. Tato maškara se objevuje koncem 18. století s úředním nařízením pečovat o komíny. Kominík honí účastníky masopustu a černí jim tváře. Dříve často vtrhli do stavení, kontrolovali kamna a při tom jim zůstával za nehtem kus pečeně.
hody půsty masopusty kamila skopová
Většinu informací mám z této úžasné knihy.


Tradiční jídlo

     V lednu a v únoru začínala práce v zábojnách, kde se lisoval olej. Protože však tento surový nečištěný olej podléhal brzo zkáze, musel se co nejdříve využít, a to právě v době masopustu přípravou různých sladkých i slaných smažených dobrot. Poté, když žluknul, se ho používalo už jen ke svícení a mazání nářadí.

     Připravovaly se třeba koblihy, sladké Listy z nudlového pečiva, Boží milosti – smažené cukroví. Slané: sekaná/fašírovaná pečeně neboli fašírka, výrobky za zabíjačky apod.

 

Masopust v Homoli u Panny

     Tento rok vyšla oslava na 20. února. V 9 hodin ráno jsme se sešli na návsi, za Laufra byl starostův syn Lukáš Ptáček, žádal starostu o svolení k masopustu a dostal ho.
Nato jsme všichni nastoupili do autobusu a jeli za prvním občerstvením do Haslic. Ke všemu nám hrála kapela lidové písně. Když všichni ochutnali, odjeli jsme do dalších vesnic. Myslím, že to byla Nová Ves u pláně a ještě Suletice, odkud jsme šli pěšky do Byňova, kde jsme zase nasedli a jeli do Lhoty pod Pannou, něco opět požrali a znovu nasedli na konečnou jízdu ze Lhoty zpět do Homole.

homole u panny masopust
Náves v Homoli. Laufr žádá starostu o povolení k průvodu.

 

homole u panny masopust
Masopustní kapela. Pán uprostřed drží ještě trubku.

     

     Různí lidé měli před staveními připravené stoly s pohoštěním a kořalkou. Spousta jich mělo tradiční domácí koblihy, sekanou a uzeniny. Ty jsem bohužel moc nefotila, protože… asi kvůli veganství.
     Já jsem ochutnala jen chleba s nakládanou okurkou. Žádnou kořalku. Chtěla jsem být svěží na večer. Jeden mladý punkový tloušť to s pitím však přehnal a přijela pro něj záchranka. Na vedlejší silničce ho zastihlo alkoholové kóma a jeho přátelé se ho snažili odstrčit, aby mohla projíždět auta. Dlouho se jim to však nedařilo, protože vždy když posunuli nohy, on se trupem vrátil zpět. 😀 Když trup, tak se vrátil nohama.

homole u panny masopust
Občerstvení v Haslicích

 

homole u panny masopust
Občerstvení v Suleticích. Zde tradiční párky.

 

homole u panny masopust
Nová Ves u Pláně. Občerstvení z auta.

 

Moje maska

     V papírnictví jsem si koupila plastovou škrabošku ve tvaru morové masky a na tělo jsem si vzala svůj starý kostým řádové sestry, který jsme si celá třída koupili na maturitní ples. Dohromady jsem tedy chtěla vypadat jako morová sestra. Tuto morovou masku využívali ve středověku moroví doktoři, zobák vycpávali různými dezinfekčními a vonnými bylinkami a doufali, že je to ochrání před kapénkovou infekcí.

masopustní maska morová
Moje maska. Morová řádová sestra.

     

     Počasí bylo celkem pěkné, zataženo. Avšak ve 12:30 začal padat déšť se sněhem a ukončil tak (už stejně končící) dopolední veselí. 

     Od 20:00 pokračovalo večerní veselí v hostinci U Horáčků. Vstupné 100 kč. Hrála kapela K.L.M. Roxel music. Hned na úvod zahráli Sluneční hrob od Blue effect a taky Vltavu od Smetany, čímž si získali mé sympatie. Pak je ale zase ztratili dalšími písněmi, které se ovšem líbily jiným lidem, takže je vše v pořádku. 🙂
v    Domů jsem odešla bohužel už v 22:00, takže jsem neviděla tombolu ani slavnostní zakončení. 🙁