7 minut Ba Duan Jinu: meditační cvičení těla i ducha školy čchi-kung

ba duan jin čchi-kung

 

     Co je Ba Duan Jin?

     Ba Duan Jin je sestava osmi cviků čínského učení čchi-kung. První písemná zmínka o Ba Duan Jinu pochází z roku 1150, kdy v Číně vládla dynastie Song. Ba Duan Jin je však pravděpodobně ještě starší. Vychází z taoismu

     Název Ba Duan Jin lze přeložit jako „8 kusů brokátu“, „8 hedvábných pohybů“ nebo „8 tkaní hedvábí“. Ba = 8, duan = uvědomění, jin = hedvábí. Název demonstruje, jak by těchto 8 cviků mělo působit pro lidské tělo – cvičení by jej mělo posílit a dodat mu energii té nejvyšší kvality, jakou má právě hedvábí nebo brokát.

     Ba Duan Jin se především používá jako forma meditace a regenerace v čchi-kung, například během cvičení bojových sestav.

cvičení cvičení na doma východní filozofie baduanjin ba duan jin čchi-kung

     Co je čchi-kung?

     Čchi-kung je tradiční lidové čínské cvičení, které pěstuje čchi neboli „vitální energii“. Čchi-kung je v podstatě kombinace učení různých škol tao a buddhismu. Během čínské kulturní revoluce (1966 – 1969) byli totiž stoupenci těchto duchovních směrů pronásledováni, takže aby unikli politické persekuci, přejmenovali své praktiky na různé druhy čchi-kungu.

 

     „Osm uvědomělých cviků, které plynou jako hedvábí“ 

     Těchto osm cviků pomůže harmonizovat tělo, zpevnit vnitřní orgány a zvýšit tok energie (čchi). Cvičení též upevňuje šlachy a kosti, posiluje zdraví, pomáhá kultivovat ducha a podporuje dlouhověkost.

 

     1. „Dvě ruce dosahují k obloze“ – rozproudění energie v celém těle

     2. „Natahování luku k sestřelení sokola“ – procvičení hrudníku (plic a srdce) a oblasti pasu (ledviny, slezina)

     3. „Oddělení nebe a země“ – procvičení žaludku

     4. „Moudrá sova hledí zpět“ – protažení krku a páteře, masáž ledvin

     5. „Zhoupni hlavu, zatřes ocasem“ – uvolnění srdce a plic

     6. „Ruce drží chodidla pro posílení ledvin a pasu“

     7. „Sevři pěsti a hleď nasupeně“ – vylepšení tělesné síly a energie čchi, povzbuzení nervové soustavy

     8.  „Hopsání na špičkách“ – závěrečný cvik pro uklidnění čchi

 

  • Věnujte 7 minut svého času tomuto cvičení a jen tím získáte. 🙂
    Zkuste cvičit podle šaolinského mistra Shi De Yanga:

Další články z rubriky: